Du står her:
Digitalisering i hjemmetjenesten
En lettanvendelig videotelefon skulle anskaffes. Med en slik skulle brukerne kunne ha kontakt både med personalet i hjemmetjenesten og sine pårørende. Kommunen var først ute med en slik konkurranse, og dermed fantes det ingen erfaring i å lage et godt konkurransegrunnlag til formålet.
Erfaringene fra pilotprosjektet ble brukt som underlag for behovsanalyse og utforming av krav. En markedsanalyse viste at det fantes mange interessante løsninger. En funksjonsbasert anskaffelse ble løsningen, for å skape konkurranse og å åpne for helt andre typer løsninger enn man forestilte seg.
Sammen med brukerne fra pilotprosjektet ble de grunnleggende funksjonskravene definert. Brukerne deltok også i diskusjonen om vekting og evalueringsmetoder. I stedet for å formulere hva som skulle være løsningen, spesifiserte kommunen hvilke funksjoner som skulle finnes.
Ved evalueringen av tilbudene ble også brukerne trukket inn. Eldre brukere av hjemmetjenesten poengsatte kriteriene utfra egen opplevelse, mens eksperter med kunnskap om eldre og teknikk poengsatte kriteriene utfra et generelt synspunkt.
Kontrakten ble tildelt en leverandør med en teknisk sett helt annerledes løsning enn i pilotprosjektet. Dette var mulig fordi man aktivt og bevisst unnvek løsningsbaserte krav i anskaffelsen.
Funksjonskrav, markedsanalyse og brukerne med er tre suksessfaktorer, fremgår det av kommunens vurdering av anskaffelsen. Mer om saken
(Kilde: Upphandlingsmyndigheten)
♦ Fast bildtelefoni
♦ Meddelandetext, bild
♦ Nattkamera
♦ Bildtelefoni på hjul
Mer om saken