Du står her:
- Verktøy
Verktøy
- Bransje
- Prosessen
- Politisk og adm. forberedelse
- Politisk beslutningsprosess
- Orientering til de ansatte
- Utarbeide oppgavebeskrivelse
- Fastlegge servicenivå
- Formulere operative kvalitetsmål
- Fastlegge tilsynsmodell
- Utarbeide anbudsmateriell
- Gjennomføre anbudet
- Valg av leverandør og kontraktsinngåelse
- Overføring av oppgaver og ansatte
- Samarbeide om oppgaveløsningen
- Tilsyn med kvalitet og avtaleforhold
- Kontraktsoppfølging
1Politisk og adm. forberedelse (3)
-
Dette koster velferd
Et grunnlag for vurdering av kostnader og kvalitet i omsorgstjenester er utviklet av NHO, KS og Virke i et felles initiativ. Verktøyene er nå komme i ny versjon.Enhetskostnader i pleie og omsorgstjenester (1845 K) Last ned -
Veileder for fritt brukervalg
Kommunal- og Moderniseringsdepartementet laget i 2015 en veileder for innføring av brukervalg i helse, omsorg og grunnskole.Veileder for kommuner som ønsker å innføre brukervalg (1238 K) Last ned -
Veileder til reglene om offentlige anskaffelser
Departementet har utarbeidet en veileder til regelverket om offentlige anskaffelser. Veilederen går blant annet inn i anskaffelsesprosedyrene, elektronisk kommunikasjon, rammeavtaler, universell utforming, muligheten til å stille etiske krav i tillegg til å behandle grundig temaer som konkurranse med forhandling og avvisning. Veilederen tar også for seg de nye håndhevelsesbestemmelsene som trådte i kraft 1. juli 2012.Veileder til reglene om offentlige anskaffelser.pdf (1553 K) Last ned
4Utarbeide oppgavebeskrivelse (5)
-
Kvalitetsprofiler
NHO Service og Handel har utviklet ulike profiler som du kan benytte når du skal velge kvalitet på renhold. -
Kontrakt for leie av arbeidskraft
Standard-kontrakter for leie av arbeidskraft ble endret i tråd med ny lovgivning i januar 2019. -
Kontrakt for kjøp av vakt- og sikkerhet
Dette er standardkontrakten NS 8434, Alminnelige kontraktsbestemmelser for manuelle vakt- og sikkerhetstjenester. -
Kontrakt for kjøp av renhold
Siste versjon av standardkontrakt for kjøp av renhold er fra 2015. -
Adgangskontrollanlegg
Datatilsynets veileder fra 2010 går gjennom det du bør tenke på ved etablering av adgangskontrollanlegg.
6Formulere operative kvalitetsmål (2)
-
Krav til rengjøringskvalitet
SINTEF Byggforsk lanserte i november 2015 en ny anvisning som samler krav til rengjøringskvalitet på ett sted. -
INSTA 800 - et kvalitetssystem for renhold
Denne standarden beskriver et system for å fastsette og bedømme rengjøringskvalitet.
8Utarbeide anbudsmateriell (4)
-
Veileder om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
Veilederen inneholder informasjon om sosial dumping og forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. I tillegg: Hvordan stille og følge opp krav med anbefalt oppfølging i inntil tre trinn. -
Allmenngjøring av renhold
Renholdsoverenskomsten ble allmenngjort i 2011 for å heve seriøsiteten i bransjen. NHO Service har laget en veileder som er nytt lesning for alle som skal kjøpe eller levere renhold. -
Konkurransegrunnlagsmal for kjøp av renholdstjenester
Malen legger opp til en åpen anbudskonkurranse over EØS-terskelverdi (FOA del I og III). Malen inneholder alle dokumenter for et komplett konkurransegrunnlag. -
Ti råd mot svart arbeid i offentlige innkjøp
Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ) har utarbeidet ti gode råd for å hindre svart økonomi og arbeidslivskriminalitet i kommuner og fylkeskommuner.
10Valg av leverandør og kontraktsinngåelse (2)
-
Høyeste verdi
Høyeste verdi er et verktøy for innkjøpere som gjør det mulig å velge høyeste verdi fremfor laveste pris. -
Regler om innleie
1. januar 2013 ble arbeidsmiljøloven endret og vi fikk nye regler om innleie av arbeidskraft. NHO Service har laget en veileder som gjennomgår reglene.
14Kontraktsoppfølging (4)
-
Vikartjenester, konkurransemal
Skal du gjøre innkjøp av vikartjenester? Her er konkurransegrunnlagsmal laget av Difi. -
Bærum jakter på beste praksis
Bærum kommune kunngjorde i 2016 en invitasjon til leverandørene om tilbakemeldinger på egen innkjøpspraksis. -
Evaluering av tjenesteleveranser
Hva er en god tjenesteleveranse? Difis nye skjema for evaluering av tjenester er laget for å forbedre leveranser både hos leverandør og hos oppdragsgiver.DIFI-skjema for evaluering av tjenesteoppdrag.pdf (2158 K) Last ned -
DIFI-veileder for kontraktsoppfølging
Denne veilederen kan brukes av alle offentlige oppdragsgivere som planlegger eller skal arbeide med å følge opp kontrakt.Difi veileder for kontraktsoppfølging av offentlige anskaffelser.pdf (655 K) Last ned